Bedrijven keren Twitter de rug toe

Bedrijven keren Twitter de rug toe

Technologie5 nov ’22 15:00Auteur: ANP

Steeds meer bedrijven stoppen met adverteren op socialmediaplatform Twitter. Autobouwer Volkswagen zet de advertenties stil, nadat farmaceut Pfizer, snackproducent Mondelez en voedingsmiddelenproducent General Mills daar eerder al toe hadden besloten. Advertenties zijn een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van Twitter.

De advertentie-stop staat in verband met de overname van Twitter door Elon Musk. Adverteerders zijn bezorgd dat Musk de regels over toegestane en verboden uitingen zodanig versoepelt dat er allemaal ongewenste berichten rond hun advertenties komen te staan, zoals haatdragende boodschappen.

Bedrijven keren Twitter de rug toeSteeds meer bedrijven soppen met adverteren op social mediaplatform Twitter. Advertenties zijn een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van Twitter. (ANP / Anadolu Agency)

Lees ook | Musk kondigt massaontslagen aan in e-mail aan personeel Twitter

Andere bedrijven stoppen met reclames op Twitter vanwege de onzekerheid binnen het bedrijf, nu een groot aantal hoge leidinggevenden is vertrokken of ontslagen. Dat gebeurde onder andere bij de marketing- en salesafdelingen van de berichtendienst.

Volkswagen, de grootste autoproducent van Europa, heeft al zijn merken geadviseerd voorlopig niet te adverteren via Twitter. Onder de Volkswagengroep vallen ook merken als Audi, Seat, Porsche en Bentley. De Duitse fabrikant wil eerst kijken welke kant Twitter op gaat.

Lees ook | Elon Musk verzekert Brussel dat Twitter zich aan EU-gedragswet houdt

Heineken

Verschillende grote Nederlandse bedrijven konden niet direct zeggen of zij hun marketingactiviteiten op Twitter aanpassen. Bierproducent Heineken heeft laten weten al langere tijd niet te adverteren op Twitter omdat op Instagram en Facebook ‘Heinekenfans’ beter kunnen worden bereikt. Ditzelfde geldt voor andere merken van het concern, zoals Amstel.

De inkomsten van Twitter zijn de afgelopen dagen keihard gedaald, erkent de nieuwe eigenaar en topman Elon Musk. Grote bedrijven zijn tijdelijk gestopt met adverteren op het sociale medium. Musk geeft ‘activisten’ daarvan de schuld.

Tekst gaat verder onder de tweet

‘Twitter heeft een gigantische omzetdaling gehad, als gevolg van activistische groepen die druk uitoefenen op adverteerders, ook al is er niets veranderd aan het toezicht op berichten en hebben we er alles aan gedaan om de activisten tevreden te stellen’, schrijft Musk in een tweet. ‘Dit is gestoord! Ze proberen de vrijheid van meningsuiting in Amerika te vernietigen.’