De Ondernemer | Grootste werkgevers: ‘Zakelijk reizen naar Londen…

De Ondernemer | Grootste werkgevers: ‘Zakelijk reizen naar Londen…

Nieuws
Mobiliteit

Alle zakelijke reizen naar Londen moeten met ingang van 2030 met de trein in plaats van het vliegtuig. Dat zeggen zeventien grote werkgevers die zich hebben verenigd in de Coalitie Anders Reizen. De bedrijven roepen politiek, spoorbeheerders- en vervoerders op om het internationale treinaanbod te verbeteren.


Van onze redactie

9 december 2022

Met deze boodschap overhandigden de coalitie (waar bedrijven als Accenture, Deloitte en Triodos deel van uitaken) afgelopen week het onderzoeksrapport over het internationale treinpotentieel van Nederlandse bedrijven aan Eurocommissaris Frans Timmermans in Brussel.

De bereidheid van bedrijven om voor internationale zakelijke reizen de trein te pakken, neemt namelijk toe. Het aanbod blijft echter achter. Dat is één van de conclusies uit het onderzoek dat door de Coalitie Anders Reizen in samenwerking met Natuur & Milieu is uitgevoerd. Voor dit onderzoek zijn de reisdata van zeventien grote werkgevers geanalyseerd en interviews met medewerkers afgenomen.

”Het potentieel voor de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer is enorm. Om dat goed te benutten, is het noodzakelijk dat het aanbod groter en aantrekkelijker wordt”

Hugo Houppermans, Coalitie Anders Reizen

Ruim 20.000 zakelijke vluchten naar Londen

Uit de analyse blijkt dat deze bedrijven in 2019 (het laatste jaar waarin zonder beperkingen gereisd kon worden) samen een reisbehoefte hadden van 46.167 zakelijke vliegreizen op bestemmingen tot 700 kilometer. Daarvan gingen 26.836 reizen (58 procent) naar bestemmingen tot 400 kilometer. Naar Londen werd veruit het vaakst gevlogen: 20.143 keer.

Bedrijven geven aan wel bereid te zijn de trein te nemen, maar zeggen dat het beperkte aanbod voor belemmeringen zorgt. Zo vertrekken er dagelijks slechts vier directe treinen van Amsterdam naar Londen, tegenover veertig tot vijftig vluchten. Voor Londen geldt bovendien dat de eerste trein laat in de ochtend aankomt en de laatste trein al aan het begin van de avond vertrekt. Het aanbod is dus gericht op de Engelse markt, niet op de Nederlandse. Met name extra reismogelijkheden aan de ‘randen van de dag’ kunnen de verbinding voor zakelijke reizigers aantrekkelijker maken.

Trein naar Parijs of Frankfurt wint al van vliegtuig

Dat extra reismogelijkheden zakelijke reizigers verleiden het vliegtuig te verruilen voor de trein, blijkt uit de cijfers van het onderzoek. Voor de bestemmingen Parijs en Frankfurt, die zowel per trein als per vliegtuig goed bereikbaar zijn, wint de trein het inmiddels van het vliegtuig.

De reizigers zijn er, nu de stoelen nog

,,Dit is de analyse van zeventien van de grootste bedrijven in Nederland”, zegt Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen. ,,Het potentieel voor de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer is enorm. Om dat goed te benutten, is het noodzakelijk dat het aanbod groter en aantrekkelijker wordt. Wij zorgen met onze bedrijven voor de reizigers, nu de stoelen nog.”

Daniel Mes, kabinetslid van Eurocommissaris Frans Timmermans, nam de resultaten van het onderzoek in ontvangst en ging met de bedrijven in gesprek over hun oproep en mogelijke oplossingsrichtingen. ,,Het politieke commitment van Frans Timmermans om internationaal treinen te stimuleren is groot”, zegt Mes.

,,De Europese Commissie zal nog vroeg in 2023 wetsvoorstellen doen om het spoorboekje voor internationale treinen Europeser en sneller te maken. En daarnaast mogelijk maken dat treinkaartjes door meer online aanbieders verkocht kunnen worden, zodat ze even boekbaar en scherp geprijsd worden als vliegtickets. Bedrijfsinitiatieven voor bijvoorbeeld meer en snellere treinen op Amsterdam-Londen kunnen voorlopers zijn en Europa zal dit soort plannen volop steunen.”