Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames

Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames

Technologie1 nov ’23 13:44Aangepast op 1 nov ’23 14:49Auteurs: BNR Webredactie en ANP

Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Die gepersonaliseerde advertenties zijn in strijd met de Europese privacyregels. Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten.

(Solen Feyissa / Unsplash)

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is in Ierland gevestigd. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de sociale media zich aan het verbod houden.

Eerder deze week kondigde Meta een nieuwe betaalde abonnementsvorm voor Europese gebruikers. Wie een bijdrage van 13 euro per maand betaalt, ziet geen advertenties meer. Volgens Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro, komt deze betaalde versie vooral voort uit EU-regels. ‘Deze betaalde versie is er gekomen door de druk vanuit Europa. Het gaat vooral om de privacy van gebruikers. Ik denk dat ze deze uitvoering echter niet hadden verwacht.’

Lees ook | Meta voldoet op slinkse wijze aan regelgeving EU

‘Ik denk dat Meta zelf ook denkt dat hun gebruikers niet op deze abonnementen zitten te wachten’, vervolgt Van Oudheusden. ‘Die zijn gewend aan een kosteloze versie. Meta voldoet met dit nieuwe abonnement aan de opgelegde regels, maar zo waren deze uiteraard niet bedoeld.’

Meta zegt tegen Reuters dat de EDPB al ‘al weken op de hoogte van dit plan was’. Volgens een woordvoerder was Meta hierover in gesprek met de toezichthouder. Meta noemt het besluit ‘onrechtvaardig’, maar belooft Europese gebruikers voortaan om toestemming te vragen voor het gebruiken van persoonlijke data voor advertenties.

Verbod

Noorwegen had Meta in augustus een dwangsom opgelegd van een miljoen kroon per dag, omgerekend bijna 85.000 euro, voor het verzamelen van gegevens van Noorse gebruikers voor persoonlijke advertenties. Noorwegen heeft vervolgens een procedure in gang gezet voor het Europese verbod. Dat verzoek is aanvaard door de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens en de andere toezichthouders.

Luister ook | Nederlandse overheid moet van Facebook af als Meta niet meewerkt

Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby’s. Ook kijken de platforms naar wat voor berichten mensen kijken. Zo weten de sites haarscherp waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over. Maar Meta heeft ‘geen geldige juridische basis’ om al die persoonlijke gegevens te verwerken, zeggen de toezichthouders.