Grote kans dat Tata versneld overschakelt op waterstof

Het lijkt erop dat Tata, politiek, vakbond en milieubeweging afstevenen op een akkoord over versnelde vergroening van de voormalige Koninklijke Hoogovens in IJmuiden. Gisteren sprak Urgenda-directeur Marjan Minnesma hierover op het Torentje met premier Rutte en staatssecretaris Yesilgöz-Zegerius van Klimaat en Energie. De bewindslieden hebben volgens bronnen positief gereageerd op het voorstel van Urgenda.

Waar Tata eerst van plan was voorlopig op kolen te blijven stoken en CO2 af te vangen en op te slaan, houdt het bedrijf nu ook zelf serieus rekening met een snelle overschakeling op waterstof. Dat concludeert Milieudefensie uit een gesprek met de Tata-directie.

Een woordvoerder van Tata laat weten dat een snelle overschakeling op waterstof technisch onderzocht wordt. De stemming is duidelijk veranderd bij Tata, tot voor kort was het bedrijf van mening dat dit pas na 2040 mogelijk zou zijn. Volgens ingewijden is de Nederlandse directie overtuigd dat een snellere verduurzaming de juist koers is.

Grootste vervuiler

Tata Steel IJmuiden stoot een kleine 12 megaton CO2 uit (inclusief de energiecentrale van Vattenfall op het industriecomplex van de staalfabriek). Het bedrijf is daarmee de grootste vervuiler van Nederland. Bovendien zou Tata na de sluiting van alle kolencentrales in 2030 het enige bedrijf in Nederland zijn dat nog kolen stookt. De plannen van Tata om dat voorlopig te blijven doen en de CO2-uitstoot af te vangen en op te slaan in lege gasvelden onder de Noordzee (CCS) stuiten op steeds meer weerstand.

Niet in het minst bij de bewonersorganisaties in de omgeving van Tata. De kolengestookte staalfabriek zorgt niet alleen voor CO2-uitstoot maar ook voor milieuvervuiling in de directe omgeving, met grote gezondheidsrisico’s. Ook de vakbeweging en de ondernemingsraad hebben zich tegen de plannen gekeerd om voorlopig door te gaan met kolen en de CO2 af te vangen.

De FNV denkt dat de overheid de staalfabriek maar één keer financieel wil steunen bij de verduurzaming en wil daarom dat Tata direct overgaat op waterstof. Volgens de vakbeweging is dat de enige manier om te voorkomen dat Tata over tien jaar omvalt omdat het niet meer in staat is de echte vergroening te financieren. Bij Tata werken ruim 9000 mensen en nog eens 30.000 mensen zijn voor hun werk afhankelijk van samenwerking met de staalfabriek.