“De industrie voor persoonlijke verzorging is volledig verknipt”
Visie
“Jochem en ik zijn al jaren vrienden en we hadden altijd al de droom om te gaan ondernemen. Om iets anders te doen en iets te veranderen. Na de geboorte van onze eerste kinderen zaten we letterlijk en figuurlijk met onze handen in de babyverzorging. We ontdekten dat de schappen vol stonden met ouderwetse producten die vol rommel zaten. We zagen een kans, hebben onze baan opgezegd en zijn begonnen.”
“We kwamen erachter dat de industrie voor persoonlijke verzorging volledig verknipt is. Zoals zoveel industrieën eigenlijk. Er worden heel veel ingrediënten gebruikt die schadelijk zijn voor de mens en voor de natuur. Microplastics, hormoonverstorende stoffen, veel verpakking en heel veel loze claims.”
“Ons doel is om de wereld van de persoonlijke verzorging te veranderen. En om producten te maken die geen dierlijke ingrediënten bevatten, die niet slecht zijn voor mens en natuur en zonder schadelijke verpakking. Dat is wel uniek.”
“Het moeilijke eraan is dat je compleet afwijkt van de standaard in de industrie. Wij hebben bijvoorbeeld een handsanitiser gemaakt zonder microplastics. De industriestandaard is om daar polymeren aan toe te voegen. Daarmee krijgt het product structuur, een bepaalde dikte. Maar die microplastics komen uiteindelijk in zee terecht en veroorzaken de plastic soup.”
Leiderschap
“Wat ik niet begrijp is dat je als bedrijf producten maakt waarvan je weet dat ze niet goed zijn. Naif is B-corp gecertificeerd, we zijn opgericht om de aarde mooier achter te laten dan we haar aantroffen. Maar we zijn wel gewoon een bedrijf. We maken winst. Maar we doen geen dingen die a-sociaal zijn. We willen geen producten maken die slecht zijn voor mens en milieu.”
“Voor sommige producten zoals zonnebrand is dat lastig. Maar er zijn genoeg producten waarbij dat veel gemakkelijker is. Dan is het gewoon een keuze. Al onze verpakking is van bioplastic. Dat bestaat gewoon, daar zijn we niet uniek in. Maar het is een keuze die bijna niemand maakt want het is duurder.”
“Met het bedrijf laten we zien dat het ook echt anders kan. We nemen risico en zetten de eerste stap. Anderen zien dat en kunnen volgen. We spreken veel met retailers zoals Bol.com, AH, Etos. We hebben het alleen maar over duurzaamheid. En we worden daarin steeds meer uitgesproken.”
Impact
“We zoeken altijd naar categorieën waar het echt anders kan en waar we het verschil kunnen maken. Sinds een jaar doen we bijvoorbeeld billendoekjes omdat we erachter kwamen dat die van plastic zijn gemaakt. Dat realiseert niemand zich maar zo’n doekje is 60 tot 70 procent polyester. Dat komt in grote hoeveelheden in het milieu terecht en is dus hèt voorbeeld van wegwerpplastic.”
“Het is in elke industrie hetzelfde, of het nou de kleding-, voedsel- of cosmetica-industrie is: Als je iets goedkoper wilt maken dan kun je het beste aan de ingrediëntenknop draaien. En plastic heeft geweldige eigenschappen en is heel goedkoop. Het heeft alleen twee hele grote nadelen: er is aardolie voor nodig en het breekt niet af. Maar daar betaal je niet voor, dus is het goedkoop.”
“In vrijwel alle verzorgingsproducten zitten microplastics. Consumenten weten dat vaak niet. Daarom hebben wij de suggestie gedaan aan Bol.com om een filter te maken voor consumenten: plasticvrij of geen plasticvrij. Daar staan ze voor open. Dat is het soort impact die we willen maken. We hebben niet de illusie dat we alle billendoekjes gaan verkopen maar we zijn wel blij als straks niemand meer plastic in die doekjes heeft. Als dat zo is dan vinden wij wel een andere innovatie om ons te onderscheiden. Daar zien we een leidende rol.”
Naif groeit hard. “We zijn vorig jaar 2,5 keer zo groot geworden. Dit jaar verdubbelen we weer. We willen internationaal uitbreiden en de komende jaren nog vijf keer zo groot worden. Dat is niet een doel maar een middel. Doel is om een mooi internationaal merk te bouwen dat iets bijdraagt en ten goede verandert in de wereld. Daar horen omzet en grootte bij. Als je schaal maakt heb je meer impact.”