Een kleine anderhalf jaar nadat de allereerste Chevrolet Corvette C8 wiel op Nederlands grondgebied zet, komt de Amerikaanse sportwagen officieel naar Nederland. De Europese importeur kondigt de eerste exemplaren van de Corvette Stingray voor oktober aan.
Het had even wat voeten in aarde om de Corvette Stingray ook in Europa op de weg te krijgen, maar na een intensief ontwikkelingsprogramma komt de sportcoupé nu eindelijk beschikbaar. De importeur in Zwitserland – onderdeel van de autobouwer zelf – heeft een volledige typegoedkeuring voor de Amerikaanse sportscar geregeld. Hij voldoet zelfs aan de strenge Euro 6d-eisen. Bovendien komt de ‘Vette er ook als rechtsgestuurde versie, een primeur in de rijke historie van het legendarische productlijn. Die versie is er niet specifiek voor de Engelse markt, ook voor de Australiërs waarvoor eerder door externe bedrijf Corvettes werden omgebouwd.
Launch Editions
De eerste exemplaren van de Corvette met middenmotor zijn zogeheten Launch Editions. De oplage is beperkt. Er staan zestien stuks op de productielijn, gelijk verdeeld over de targa-coupé en de convertibles. Die zestien exemplaren zijn overigens voor de complete Europese markt! Ze zijn alle speciaal aangekleed voor de oude wereld en beschikken over het Z51 Performance Package en het 3LT-pakket. Zodoende beschikken de Europese types standaard over onder andere het Brembo-remsysteem, een electronic limited slip differentieel, performance-uitlaatsysteem, aerodynamicapakket en Michelin Pilot Sport 4S-banden, waaraan de 3LT-trim zaken als de performance data recorder, visueel carbondetails als spoilers, buitenspiegels en wielen aan toegevoegd. De targa heeft zelfs een carbon fibre dakpaneel.
‘Chevrolet laat in 2025 elektrische Corvette SUV zien’
Onderscheid in aankleding tussen de Coupé en Convertible zie je ook terug in de stoelen. De coupé met standaard uitneembaar dakpaneel krijgt Competition-stoelen mee en de Convertible beschikt over GT2-stoelen, beide met Nappaleren bekleding. Aan de lijst met standaardvoorzieningen kan een liftsysteem op de vooras worden toegevoegd. De voorzijde gaat na een druk op de knop 50 mm omhoog of automatisch omhoog wanneer de bestuurder drempels op zijn vaste route in het systeem heeft voorgeprogrammeerd.
V8 verplaatst
De nieuwste Corvette heeft als eerste productiemodel zijn krachtbron achter de stoelen liggen, waar het blok normaliter voorin hangt. Voor de achtste editie is gekozen voor de 6,2 liter V8, zonder hulpmiddelen als een turbo of supercharger. Aan de achtpitter koppelt Chevrolet een achttrapsautomaat met dubbele koppeling, dat voor de krachtoverbrenging van 475 pk en 613 Nm naar de achterste wielen zorgt. De Vette C8 moet 0-100 km/h in 3,5 seconden realiseren. De top ligt op 296 km/h.
Nederlandse prijs Corvette C8
Chevrolet geeft nog niet alle prijzen vrij. In Duitsland kost de Launch Edition minimaal 99.000 euro. In Groot-Brittannië minimaal 81.700 pond. Voor Nederland komen daar nog tienduizenden euro’s aan bpm en btw bij. Daar omkom je niet aan, ook niet wanneer je tijdens het tanken over de grens besluit ook een Corvette te kopen. Zodra je terug in Nederland komt, dienen de eurootjes richting de schatkist te vloeien. Voor Nederland is Autopolis in Luxemburg als dealer aangesteld.
Liefhebber van Corvette of wil je gewoon alles weten? Check ook deze video:
Waarom de Corvette C7 geen middenmotor kreeg – Sjoerds Weetjes #209
Reageer op artikel:
Vooralsnog slechts zestien Corvettes voor Europa